2008/07/24

Munkanapok/Working days

A múlt héten változások történtek, Hubert, ő a magas amcsi pasas a képeken, hirtelen távozott. A kínai változás menedzsment, mint ahogy szokásos nem a kommunikációval foglalkozik első prioritásként. Szóval vasárnap este mikor haza estünk 10kor a városból, akkor tudtuk meg, hogy mindannyian kapunk egy-egy új osztályt. A miért kérdésre válasz: vészhelyzet.

Bandi így négy osztályt tanít: 2, 3 4 és 5 évesek. Én meg ötöt:2x2, 2x3 és 5 éveseket.

Háát elég kihívó ez a fajta váltás. Főleg, hogy minden csoport más témával foglalkozik. Így sok idő megy el a készüléssel.

Bandi most épp egy házikó makettet épít.(cél: hurrikán demonstrálása) Tegnap piacot épitett, én meg pont-összekötős feladatot rajzoltam meg ppt-ket csináltam. Maggie, aki koordinálja a nemzetközi tanárokat megdicsért minket, mert 3man Gry-vel nagyon összedolgozunk. Igy sikerül mindenféle gyerektipusnak megfelelő feladatot késziteni. Elvünk, hogy nem a szerzői jog a fontos, hanem hogy a gyerekek megtanulják, amit kell. Meg ugye minél többféle információt adunk (vizuális, auditiv stb), annál valószinűbb, hogy minden gyerektipus talál valamit, amit könnyebben tanul meg.

E heti kihívásaink még az új osztályokon kívül, hogy:

  • hogy magyarázzunk ellentéteket? (magas-alacsony, fekete-fehér)

Végül arra jutottam, hogy az azonos-különböző kérdéskörön keresztül kell megfogni a dolgot

  • néhány tanár néni olyan unottan ül az óráinkon, van aki el is alszik vagy msn-ezik, hogy a gyerekeknek rossz példát mutat evvel.
Erre azt a megoldást találta, Bandi, hogy kikapcsolta óra elején az msn-t. Nálam általában nincs gond a legtöbb tanár néni, akivel dolgozok nagyon jó fej.
  • Héten tesztelték a gyerekeinket (már 2 évesen is részt vesznek szóbeli teszten)
Meglepően jól sikerültek a tesztek. Néhány csendes picik pedig tökéletesen teljesített. (A teszt összeállításában persze mi nem veszünk részt, igy kicsit izgi volt, hogy azt kérdezik-e amit mi tanítunk)
  • hogy különböztessük meg a 6ost a 9estől, kéket a zöldtől, fehéret a szürkétől ez 2-3 éveseknek elég nehéz feladat.

Röviden ennyi egy munkás hétről.

Klári & Bandi

Last weekend we had to face some changes, Hubert the very tall guy from the US on the Jingdong cave pictures, had to leave suddenly. Knowing the Chinese change management style we weren't surprised, that communication is not the first priority. When we got home at 10 pm on Sunday, we were told that all of us will teach one new class from next day on for a month. We dared to ask why the answer was: firefighting.

So from Monday on Bandi is teaching 4 classes: age levels: 2, 3, 4, 5 and I teach 5 classes age levels: 2x2, 2X3 and 5.

Such a sudden change a big challenge especially because we have to cover different topics with each and every class. So most of our time is taken by teaching material preparation.

Bandi is building a house maquette. (aim: to demonstrate hurricane) Yesterday he built a market stand and I drew connect the dots excersises and created ppt-s for the kids.

Maggie who coordinates the international teachers work, said we really make a good team with Gry. This way we can provide the most suitable excersise for all types of kids.

Our principle is: 100% learning is more important than copyright. So we prepare material for common use and we use each others' material as well, so that we can provide various types of information (visual, auditiv etc). This enables different kids to learn in different ways.

Our challenges this week:

  • how to explain opposites to kids? (tall-short, black and white)

Finally I decided to start from concepts same and different.

  • some Chinese teachers are sitting with an obvious bored face on English classes some fall asleep or use msn being a negative role model.

Bandi's solution: switching off msn before the class starts. Luckily I didn't have such a problem all the teachers in my Classes are nice.

  • Our kids were tested on English this week (yes they take part in oral testing at the age of 2)

They were surprisingly smart. Some very silent kids proved to be outstanding to our great pride. (Testing was very interesting because nobody asked what we taught for the kids. We didn't know what topics will be covered on the testing)

  • The other thing that came up how to distinguish between a 6 and 9 and grey and white and blue and green these are issues for 2-3 year old, so is to their teachers.

That was all about a working week.

Klari & Bandi

2 megjegyzés:

karuna írta...

I have to say that you have amazingly creative ways of teaching them. If I wasn't taught and spoken to in English my whole life I'm sure I would have wanted to be taught by you guys. Do you enjoy the work though? Make sure you get a nice recommendation to use for future reference, im sure they will gladly give it to you. :)
Oh and are u shopping? Nice cheap stuff?

Klari írta...

Thanks Karuna we are really trying our bests.
I can still teach your kids some Hungarian it is maybe not very useful but it is very challenging...i can be creative in teaching Hungarian as well.

We will definitely go for a good reference some English teaching in Beijing sounds cathy isn't it?

Yes we did some shopping in the begining (nice cheap clothing) now we are looking forward to get our salary.

I will drop you a mail.
K